کد خبر: ۲۲۵۵۲
|
۱۴ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

علت ناکامی پیام‌رسان‌های بومی چیست؟| وعده‌های تو خالی مسئولان تا کی!

کارشناس فضای مجازی معتقد است یکی از مشکلات اساسی پیام‌رسان‌های بومی، عدم حمایت مسئولان و نیز عدم اعتماد و اطمینان کاربران نسبت به صیانت از حریم خصوصی است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» طی سال‌های اخیر یکی از مباحثی که مورد توجه مسئولان بود بحث توسعه و ساماندهی پیام رسان‌های داخلی بود تا از این طریق مردم به اپ خارجی متکی نباشد. چرا که آن‌ها معتقدند که دشمنان از طریق اپ‌های خارجی و شبکه‌های اجتماعی به کشور نفوذ کرده علاوه براینکه جوانان کشور را به بیراهه می‌کشاند، امنیت کشور را نیز به خطر می‌اندازند. در همین راستا مسئولان برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی وعده‌های زیادی دادند، اما هیچکدام از این وعده‌ها عملیاتی نشد تا جاییکه برخی از پیام‌رسان‌ها از ارائه خدمات و رقابت با همنوعان خود از بازار حذف شدند. این مهم بیانگر تضاد سخنان مسئولان کشور است.

باید اذعان کرد که در طی این سال‌ها همواره صدای گلایه از نامهربانی بخش دولتی و حاکمیتی نسبت به این پیام‌رسان‌ها شنیده می‌شود. این درحالیست که عیسی زارع پور وزیرارتباطات وفناوری چند روز پیش خبر از اعلام رضایت پیام‌رسان‌ها از حمایت‌های این وزارتخانه در طول سال‌های فعالیت آن‌ها داده است. حال این سوال پیش می‌آید اگر حمایتی در کار بوده چرا برخی از پیام‌رسان‌ها حذف شدند؟

وی معتقد است که برای رسیدن به نقطه مطلوب در پیام‌رسان‌های داخلی نخست باید کیفیت سرویس‌های داخلی ارتقا دهیم تا قابلیت رقابت با پیام‌رسان‌های خارجی را داشته باشد.

درهمین رابطه صادق عبداللهی کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با بیان اینکه تاکنون اقدامات زیادی در رابطه با پیام رسان‌ها در کشور انجام شده است؛ اما ناکافی است، اظهار کرد: مسئولان کشور به جای اینکه تمرکز جدی برحمایت از پیام‌رسان‌های بومی باشند بیشتر به فکر مسدودسازی شبکه‌های خارجی هستند در حالیکه پیام‌رسان‌های داخلی در شرایط می‌توانند رشد و توسعه پیدا کنند با اپ‌های خارجی رقابت داشته باشند.

وی تصریح کرد: فیلترینگ و محدودسازی گرهی از مشکلات مجود کشور را باز نمی‌کند باید به فکر توسعه و حمایت از اپلیکیشن‌های بومی بود.

این کارشناس معتقد است یکی از مشکلات اساسی پیام‌رسان‌های داخلی و بومی، عدم اعتماد و اطمینان کاربران نسبت به صیانت از حریم خصوصی است. برای کاربر پیام‌رسان، مهمترین مولفه، اعتماد است تا حس اعتماد و امنیت را به کاربر داد، به‌گونه‌ای که بتواند با خیال راحت پیام‌ها و تصاویر خود را به اشتراک بگذارد و نگران انتشار بدون اجازه آن نباشد. همچنین عدم تجربه و تخصص کافی در ارایه خدمات گسترده پیام‌رسان‌ها در ایران عامل مهم دیگری در عدم موفقیت آنان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: باید در شرایط مناسب و حتی قبل‌تر از ایجاد محدودیت برای پیام‌رسان‌های خارجی، پیام‌رسان داخلی با حمایت از توان داخلی و با مزیت‌هایی در کشور راه‌اندازی شود تا کاربران، به‌واسطه مزیت‌های نسبی این پیام‌رسان‌ها و به‌صورت اقناعی آن را انتخاب کنند. البته به نظر می‌رسد پیام‌رسان‌های مطرح داخلی با توانمندی‌های که ایجاد کرده‌اند، توانایی پذیرش بخشی از کاربران فعلی را دارند.

در همین راستا وزیرارتباطات عنوان کرده است که باید برای بازسازی اعتماد عمومی به پیام‌رسان‌های داخلی تلاش کرد. در سال‌های گذشته برخی ضعف‌ها و نواقص، باعث ایجاد ذهنیت نادرست نسبت به پیام‌رسان‌های داخلی شد که حتی با رفع نواقص و ضعف‌های گذشته و رسیدن به استاندارد‌های مطلوب هنوز هم ذهنیت گذشته اصلاح نشده است و اصلاح این ذهنیت تنها با اطلاع‌رسانی و تبلیغات مناسب در عین ارایه خدمات مطلوب به مردم میسر می‌شود.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی